دانستنی های لازم جهت حفظ سلامت در برابر آفتاب

چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰ ب.ظ

نور خورشید علی رغم تاثیرات مفید بسیاری که بر سلامت بدن می گذارد،در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب می تواند منجر به وارد آوردن آسیب های جبران ناپذیری به سلامت بدن شود.از جمله این آسیب ها می توان به سرطان پوست، بیماری های چشمی و... اشاره کرد.در ادامه مطالب به بررسی راهکارهایی جهت حفظ سلامت در برابر آفتاب پرداختیم.

مضرات نور خورشید بر سلامت بدن:

پزشکان اعتقاد دارند که مواجهه با نور آفتاب به حد متعادل می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند. همانطور که گفته شد نور خورشید به رغم خواص درمانی زیادی که دارد،به علت دارا بودن اشعه فرابنفش مضرات بیشماری را بر سلامت انسان وارد می کند.در ادامه به بررسی مضراتی که  نور آفتاب می تواند بر سلامت انسان بگذارد می پردازیم.ما در این مقاله سعی داریم شما را با روش های حفظ سلامت در برابر آفتاب آشنا کنیم.

آفتاب سوختگی: آفتاب سوختگی یکی از شایع ترین عوارض قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید می باشد.در صورتی که شما ساعات متوالی بدون استفاده از ضد افتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید،پوست اکثر قسمت های بدن بالاخص نواحی پشت بدن،ران ها،کتف ها و صورت که پوستی نازک تر دارند دچار آفتاب سوختگی می شود.اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید می تواند آسیب جدی به پوست بدن وارد آورد،جریان خون به منطقه آسیب دیده پوست بیشتر شده و پوست بدن به شدت قرمز می شود.

حفظ سلامتی در برابر نور آفتاب

جلوگیری از آفتاب سوختگی برای حفظ سلامت در برابر آفتاب

 

به وجود آمدن سرطان در پوست:اشعه فرابنفشی که در نور خورشید وجود دارد عامل اصلی بروز سه نوع شایع سرطان پوست با نام های ملانوما، سرطان سلول پایه ای و کارسینومای سلول سنگفرشی می باشد. ملانوما نسبت به دو نوع دیگر سرطان، به صورت واضح تری متاستاز می دهد و خطرناک تر است.

وارد آوردن آسیب به سیستم ایمنی بدن:قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید باعث می شود تا اشعه ماورا بنفش تاثیرات سوئی بر سیستم ایمنی بدن بگذارد،این تاثیرات منفی شامل تغییر در توزیع و عملکرد گلبول های سفید خون می شود که نتیجه این تغییرات،تضعیف سیستم ایمنی و به دنبال آن کاهش مقاومت بدن در برابر میکروب ها،باکتری ها،ویروس ها و... می شود.

وارد کردن آسیب جدی به چشم ها:بافت های سطحی چشم،زمانی که به مدت مدیدی زیر نور آفتاب قرار میگیرید به شدت آسیب میبند؛ که به این نوع از آسیب به چشم،برف کوری گفته میشود.عوارض ناشی از این اختلال معمولا پس از گذشت چند روز برطرف می گردد ولی ممکن است بعدها مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.همچنین بیماری های چشمی نظیر آب مروارید،ناخنک و... نیز بر اثر مواجهه با نور خورشید به وجود می آیند.

ایجاد زائده های پوستی:ضایعات پوستی نظیر خال،کک مک،کراتوز اکتینیک که جزو آسیب های پیش سرطانی به شمار می رود و کراتوز سبورئیک با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه فرابنفش آن به وجود می آیند.

ایجاد پیری زودرس در پوست:اشعه فرابنفش با از بین بردن بافت همبند و وارد کردن آسیب به کلاژن زیرین لایه بالایی پوست باعث تشدید سرعت پیر شدن پوست می شود.

 

سلامتی در برابر نور آفتاب
پیری زود رس در مقابل سلامت در برابر آفتاب

 

تشدید علائم سردرد:برای افرادی که از میگرن رنج می برند،عبور نور خورشید از لابه لای شاخ و برگ درختان،می تواند عاملی برای تشدید سر دردشان به شمار رود.همچنین سردرد ناشی از نور خورشید می تواند هشداری برای کم شدن آب بدن یا خستگی مفرط باشد که می توان آن را با رفتن به سایه،خنک نگه داشتن بدن و... کنترل کرد.

ایجاد آلرژی به نور خورشید در معدودی از افراد:بیماری به نام پروتوپورفیری های اریترو پوئتیک وجود دارد که بسیار نادر است و از علائم آن می توان به سوزش،خارش و حتی درد ناگهانی هنگام مواجهه با نور خورشید اشاره کرد,به این بیماری حساسیت به خورشید هم گفته می شود.

 

راه های حفظ سلامت در برابر اشعه های مضر خورشید.

همانطور که پیشتر گفتیم،قرار گرفتن  بیش از حد در برابر نور خورشید اثرات منفی بسیاری بر سلامت پوست و مو،چشم و... میگذارند که بسیاری از اینها ممکن است غیر قابل جبران باشد.بنابراین لازم است اقدامات پیش گیرانه ای را جهت محافظت از بدن برای حفظ سلامت در برابر آفتاب،انجام دهیم.در ادامه به بررسی و معرفی راهکار هایی برای سلامت در برابر آفتاب می پردازیم.

استفاده از کرم ضد آفتاب:

 

 

   ضد آفتاب برای  سلامتی در برابر آفتاب

 استفاده از ضد آفتاب برای حفظ سلامت در برابر آفتاب

 

 

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم،نور خورشید صدمات جبران ناپذیری اعم از آفتاب سوختگی تا سرطان را برای پوست به دنبال دارد.استفاده از کرم های ضد آفتاب یکی از راه های اصلی حفظ سلامت در برابر آفتاب محسوب می شود،این کرم ها باعث می شود تا حد زیادی از پوست در برابر آفتاب محافظت به عمل آید.اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید به دو نوع Aو Bتقسیم می شود که نوع B آن خطرناک تر بوده ممکن است باعث ایجاد سرطان در پوست شود.ضد آفتاب ها به دو صورت فیزیکی و شیمیایی موجود هستند که فارغ از نوع عملکردشان، از پوست در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کنند.

برای حفظ سلامت پوست در برابر آفتاب و عملکرد بهتر کرم ضد آفتاب،لازم است این کرم را حداقل 20 الی 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل به پوست خود بمالید.عامل حفاظت در برابر خورشید(SPF) کرم های ضد آفتاب،نباید از 30 کمتر باشد.

حداقل هر دو تا سه ساعت یکبار می بایست کرم ضد آفتاب را تجدید کرد تا بهترین اثر را روی حفظ سلامت پوست در برابر آفتاب داشته باشد؛اگر در حال شنا باشید مدت زمان نیاز به تجدید کرم ضد آفتاب به یک ساعت کاهش می یابد.

 

استفاده از عینک آفتابی برای حفظ سلامت در برابر آفتاب:

 

 سلامتی در برابر آفتاب

استفاده از عینک آفتابی برای حفظ سلامت در برابر آفتاب

 

چشم ها از دیگر اعضای بدن بوده که می تواند تحت تاثیر اشعه فرابنفش خورشید،آسیب جدی ببیند؛ به علاوه طی دراز مدت آسیب های ناشی از نور آفتاب می تواند عمیق تر شده و بیماری هایی نظیر آب مروارید و ... را تشدید کند، لذا لازم است هنگام مواجهه با نور خورشید برای حفظ سلامت در برابر آفتاب از عینک آفتابی استاندارد استفاده شود.همچنین استفاده از کلاه لبه دار نیز می تواند به سلامت چشم ها در برابر آفتاب کمک شایانی کند.

حفظ سلامت در برابر آفتاب با استفاده از سالم ترین غذا ها:

 

نور آفتاب

استفاده از غذاهای حاوی انواع ریز مغذی جهت حفظ سلامت در برابر آفتاب

 

 

در کنار استفاده از کرم های ضد افتاب،عینک آفتابی،لوسیون ها و... برخی از غذا ها نیز وجود دارند که به نحوی قادرند موجب خنثی کردن اثرات منفی نور خورشید و حفظ سلامت در برابر آفتاب شوند.

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید،آنتی اکسیدان های موجود در خون کاهش چشم گیری پیدا می کنند،بنابراین مصرف مداوم  غذاهای غنی از آنتی اکسیدان،موجب می شود بدن با آسیب های پوستی مبارزه کند،همچنین این آنتی اکسیدان ها می توانند به نحوی اثرات مخرب رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کنند.

از جمله غذا هایی که به علت دارا بودن ریز مغذی های فراوان می توانند به حفظ سلامت در برابر آفتاب کمک کنند، می توان به هویج،سیب زمینی شیرین، کره بادام زمینی،قارچ، گوجه فرنگی و... اشاره کرد که هریک مانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از بدن در برابر اثرات منفی نور خورشید محافظت به عمل می آورند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.