علم حساب از کجا سرچشمه گرفت؟

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۰۷:۴۳ ب.ظ

حساب، علم اعداد است.واژه انگلیسی حساب ،از کلمه ای یونانی به معنای اعداد گرفته شده است . در آغاز شهرنشینی، انسان گوسفندان، گاوها و سایر حیوانات خود را با انگشتانش می شمرد.در واقع کلمه دیژیت که برای شمارش اعداد از 0 تا 9 به کار می رود ، از یک کلمه لاتین به معنای انگشت گرفته شده است. بعدها انسان با علامت زدن روی چوب یا درخت ،چیزها را می شورد.اما این روش بزودی جای خود را به استفاده از علامتهایی برای هریک از اعداد داد.

علم حساب

مصریان قدیم ،برای شمارش اعداد از 1 تا 9 از خطوط مستقیم استفاده می کردند. یونانیان برای این مقصود حروف الفبای خود را به کار می بردند.مثلا برای عدد 1 حرف a ،برای عدد 2 حرفb و به همین ترتیب.

رومیان 5 رقم اول را به صورت Iو IIو III وIV وV می نوشتند را برای عدد10، L برای 50 ،برای 100، D برای 500 و m را برای 1000 به کار می بردند.در زبان رومی امروزی نیز اعداد به همین صورت نوشته می شوند.

عربها علائمی به کار بردند که تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد.آنها اعداد صفر را به معنای تهی بودن است به جای 0(زیرو )به کار می بردند. در سال 1202، یک ایتالیایی اولین کتاب حساب را بر اساس سیستم عربی تهیه کرد.اولین حساب به لاتین در سال 1478 چاپ شد.در آن زمان، روشهای حسابی جمع ،تفریق ،ضرب و تقسیم کاملا پیشرفت کرده بود.بدین گونه حساب در تمام دنیا رواج یافت. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.