تاری که عنکبوت می تند،بسیار جالب است، اما عنکبوت خود از بسیاری جهات جالبتر می باشد.عنکبوت مموجود ویژه ای است که در تمام فصلها و همه جا ،هوا ،آب، خشکی و حتی داخل زمین یافت می شود.اندازه آن از سر سوزن تا حدود 20 سانتی متر تفاوت دارد. عنکبوت هایی وجود دارند که می توانند به مدت یک سال بدون آب زنده بمانند. عکبوتی به نام رطیل از پرندگان تغذیه نموده و می تواند 15 سال زتدگی کند. معمولا بیشتر عنکبوت ها تنها یک سال زندگی می کنند. عنکبوت 8 پا و 8چشم دارد و بدنش دارای دو بخش سر و تنه است.

تار عنکبوت

رشته ای که عنکبوت برای ساختن تار خود می سازد، در غدد شکمی مخصوصی تولید می شود.مایعی به شکل نخی نازک از سوراخ کوچکی در بالای شکم خارج شده و پس از تماس با هما جامد می شود.این نخها انواع مختلفی دارند. بعضی چسبنده و برخی نرم هستند. نخ چسبنده به عنکبوت در گرفتن شکار کمک می کند.وقتی مگس یا حشره کوچکی با تار تماس پیدا می کند و یا روی آنها می افتد درون آن گیر می کند. حال سوال پیش می آید. چرا عنکبوت خود درون تارش گیر نمی افتد؟

باید توجه داشته باشیم عنکبوت به این علت در خود گیر نمی افتد که پاهایش آغشته به ماده چربی هستند. درنتیجه براحتی روی تارها راه می رود. 

عنکبوت ها تار های مختلفی می تنند. بعضی تار ها چرخ مانند و برخی قیف مانند هستند.تارهای چسبنده برای به دام انداختن شکار ،ساخت متفاوتی دارند.

تار عنکبوت از نوع قیف مانند

تار عنکبوت از نوع قیف مانند

برگرفته از کتاب هزار و یک پرسش و پاسخ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.