بیوگرافی و سخنان باب مارلی

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰ ب.ظ

رابرت نستا باب مارلی (متولد 6 فوریه 1945 – متوفی 11 می 1981) خواننده، ترانه‌سرا، موسیقیدان و گیتاریست سبک رگه جامایکایی بود که به شهرتی جهانی رسید. مارلی که کار خود را در سال 1963 با گروه ویلرز (The Wailers) شروع کرد، سبک آواز و ترانه متمایزی ایجاد نمود که مورد توجه بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان قرار گرفت. گروه ویلرز با کمک آهنگساز لی اسکرچ پری موفق به تولید برخی از اولین آهنگ‌های سبک رگه (Reggae) شد. بعد از انحلال گروه ویلرز، باب مارلی حرفه شخصی خود را دنبال کرد که با انتشار آلبوم مهاجرت (Exodus) در سال 1977 به اوج رسید. این آلبوم شهرت جهانی او را تثبیت کرد.

بیوگرافی باب مارلی

بیوگرافی باب مارلی

مارلی در 10 فوریه 1966 با ریتا مارلی ازدواج کرد و فرزندان زیادی داشت: سه تا از همسرش ریتا، دو تا از ازدواج قبلی ریتا، و چندین نفر دیگر هم از زنان مختلف. وبسایت رسمی باب مارلی 11 فرزند را به او نسبت می‌دهد.

مارلی در دوران حیات و همچنین پس از مرگش به جوایز و عناوین بسیاری دست پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به جایزه بهترین گروه موسیقی سال (1976) از سوی مجله رولینگ استون، مدال صلح کشورهای جهان سوم از سوی سازمان ملل متحد (1981)، انتخاب آلبوم مهاجرت به عنوان بهترین آلبوم موسیقی قرن از سوی مجله تایم (1999)، ستاره‌ای در پیاده‌رو شهرت هالیوود (2001)، جایزه گرمی به خاطر یک عمر تلاش در زمینه موسیقی (2001)، قرار گرفتن در رتبه یازدهم مجله رولینگ استون در فهرست 100 خواننده برتر تاریخ (2004)، انتخاب آهنگ یک عشق (One Love) به عنوان آهنگ برتر هزاره از سوی شبکه بی بی سی و بسیاری افتخارات دیگر اشاره کرد.

باب مارلی با فروش بیش از 75 میلیون رکورد موسیقی، یکی از پرفروش ترین خوانندگان همه ادوار است. مارلی پیرو سرسخت آیین راستافاری (Rastafari) بود که نوعی حس معنویت به موزیک او تزریق می‌کرد.

سخنان باب مارلی

سخنان و جملات زیبای باب مارلی

  • تو نمی توانی فقط به شیوه ای منفی زندگی کنی. به دنبال مثبت ها باش.
  • زندگی یک جاده بزرگ با علائم بسیاری است. وقتی در شرایط سختی قرار داری، فکر و خیال خود را پیچیده نکن.
  • ای کاش پول ما را تبدیل به کسی که هستیم نمی کرد. ای کاش می توانستیم جامعه را به عقب برگردانیم.
  • من طرف سیاه پوست ها نیستم، طرف سفید پوست ها هم نیستم. من فقط طرف خداوند هستم.
  • یک گوسفند باید یاد بگیرد که به چوپان احترام بگذارد.
  • وقتی یک در بسته است، درهای بسیار دیگری باز هستند که شاید تو خبر نداشته باشی.
  • خداوند مرا به روی زمین فرستاده است. او مرا فرستاده تا کاری انجام دهم، و هیچ کس نمی‌تواند جلویم را بگیرد. اگر خداوند بخواهد جلویم را بگیرد، من متوقف خواهم شد، ولی انسان‌ها هرگز نمی‌توانند.
  • پول عدد است و اعداد هیچ گاه به پایان نمی رسند. اگر پول تو را خوشحال می کند، جستجوی تو برای شادمانی هرگز به پایان نخواهد رسید.
  • آغازها معمولا ترسناک، و پایان‌ها غمناک هستند، ولی هر چیزی که در این بین اتفاق می‌افتد زندگی را ارزشمند می‌کند.
  • بهتر است در حال مبارزه برای آزادی بمیری تا اینکه تمام روزهای زندگیت زندانی باشی.
  • من فقط یک آرزو دارم. من دوست دارم ببینم که انسان ها کنار هم زندگی کنند؛ سیاه، سفید، آسیایی، هر کسی… فقط همین.

منبع Nikend

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.