مقدمه آشنایی با فارکس

پنجشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۴ ق.ظ

فارکس چیست ؟ کلمه فارکس Forex از مشتق دو کلمه foreign exchange (تبادل ارزهای خارجی) آمده. بدین معنی که بازار فارکس ، محل تبدیل ارزها به هم هست و معامله گرها از تغییرات قیمت ارزهای کشورهای مختلف سود می کنند و البته ضرر هم می کنند!

بیایید برای فهم بهتر مطلب ، بازار فارکس را به میدان میوه و تره بار تشبیه کنیم. که در این میدان ماشین های فروشنده میوه می آیند و گروه های خریدار. یک مرکز خرید و فروش انواع میوه!

عرضه و تقاضا در فارکس چیست ؟

در بازارهای بورس قیمتها شناور است ولی اینکه چه چیز این تغییرات قیمت را تعیین مینماید جواب خیلی ساده است: عرضه و تقاضا. تصور نمایید مقدار کامیونهای ورود (مثلا سیب) کاهش یابد ولی گروه خریداران بیشتر شود. در اینجا تقاضا بیشتر از عرضه خواهد بود بنابراین قیمت میوه زیاد خواهد شد. در بازارهای سرمایه چه بازار بورس کالا چه بازار سهام و چه فارکس تنها چیزی که قیمتها را تعیین مینماید میزان عرضه و تقاضا میباشد.

ممکن است بگویید پس تاثیر اخبارهای اقتصادی چه میشود. که باید در جواب گفت بله این اخبارها تاثیر گذار است اما در واقع تاثیر این اخبار نیز در اثر تاثیر مستقیم آنها بر روی عرضه و تقاضا میباشد. بنابراین هرگاه قیمتها روی نمودار بالا رفت این نشانه ی این است که یک جایی توی این کره خاکی خرید زیادی صورت گرفته است (تقاضا زیاد شده است و همچنین بدانید هرگاه قیمتها نزول کرد یعنی فروش هنگفتی در جای دیگری صورتگرفته است (عرضه زیاد شده است). بیشتر بخوانید: خط روند چیست

برای درک بهتر مطلب بهتر است به یک سوال دیگر پاسخ دهم و آن اینکه اصلا چه چیزی عرضه و تقاضا را تعیین مینماید؟ خوب مسلم است تمایلات خریدارن. حالا با دو سوال روبرو شدیم:

  1. اولا این تمایلات چگونه تعیین میشود؟
  2. ثانیا اصلا این خریداران چه کسانی هستند.

این تمایلات چگونه تعیین میشود؟

بگذارید برگردیم به همان میدان میوه خودمان. فرض کنیم کامیونهای سیب پشت سرهم می آید و خریداران خرید مینمایند و فرض کنیم دو نوع سیب داریم سیب سرخ و سیب زرد با وجود ورود کامیونهای سیب قیمت سیب سرخ همچنان بالا میماند ولی قیمت سیب زرد بتدریج کاهش میابد. علت آن هم خود شما میدانید چون سیب سرخ مشتری بیشتری دارد.

در بازارهای سهام نیز تمایلات از آنجا نشات میگیرد که کدام شرکت بازدهی بهتری دارد و عملکرد سهام موفقی داشته است. در بازار فارکس نیز اخبارهای اقتصادی ، تراز مالی یک کشور ، کسری بودجه و سایر شاخصهای اقتصادی تا قیمت نفت و طلا و … باعث ایجاد یا کاهش این تمایلات میشود. بنابراین همیشه یادتان باشد که خبرها تمایلات را ایجاد میکنند و سپس تمایلات عرضه و تقاشا را تعیین مینماید. اگر به بازار فارکس علاقه دارید ، به مقاله آموزش فارکس مراجعه بفرمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.