عجایب هفتگانه در دنیای باستان چه بودند؟

يكشنبه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۰۰ ق.ظ

در دنیای یونانی و رومی دوره اسکندر و پس ازان هفت اثر هنری و معماری از لحاظ بزرگری و شکوه و جلال شگفت انگیز به شمار می رفتند. در ادامه مطلب با مجله اینترنتی مروارید همراه شوید. 

بر طبق رایج ترین روایات این عجایب عبارت بودند از:

اهرام مصر

اهرام مصر یکی از بزرگترین دست سازی های بشر

1: اهرام مصر

  اهرام ساختمانهای عظیمی به شکل هرم مرب القاعده بودند که اقوام قدیم آنها را به عنوان مقبره و معبد می ساختند. معروفترین اهرام قدیم اهرام مصر است.هریک از فرعونها هرمی برای خود می ساخت تا پس از مرگ جسد مومیایی شده اش در آن محفوظ بماند.احتمال می دهند که در اغلب اهرام ابتدا اطاق محل جنازه را در دل سنگ می تراشیدند و ساختن هرم هر فرعون در دوره حیات او ادامه می یافت.هنوز محققین در حیرت اند که مصریان باستان با چه وسیله ای قطعات بزرگ سنگ را تا ارتفاعات بالا می بردند و در محل مناسب جا می دادند و مهارتی که در ساختمان اهرام به کار رفته نیز باعث شگفتی است.

حدائق معلقه

باغهای معلق

2: حدائق معلقه

حدائق (باغهای)معلقه که می گویند بختنصر دوم آنها را برای همسر خود سمیرامیس بنا نهاد.بختنصر دوم از پادشااهان مقتدر بابل بود که از سال 604 تا 562 قبل از میلاد سلطنت کرد.در زمان او امپراطوری بابل به اوج شوکت خود رسید و شهر بابل بزرگترین شهرهای دنیای قدیم گردید.

باغ های زیبایی که بختنصر بر روی دیوارهای اطراف قصر خود ساخت از سطح زمین بسیار بالا بود به همین جهت به آنها (باغهای معلق) می گفتند.این باغها تا سال 514 میلادی پا برجا بودند ولی بنا به گفته برخی از تاریخنگاران پس از حمله ایران به بابل از بین رفتند.

مجسمه بزرگ زئوسمجسمه بزرگ زئوس

3:مجسمه زنوس

یونانیان قدیم مردمی مشترک بودند و به خدایان متعدد اعتقاد داشتند.در باور آنان زئوس خدای خدایان بود.زئوس پسر کرونوس و رئا و شوهر خواهر خود هرا در جنگ باتیتانها بر کرونوس فائق آمد. سپس با برادرانش پوزیدون و هادس عالم را بین خود تقسیم کردند.دریاها  به پوزیدون جهان زیرین به هارس و اسمان و زمین به زئوس رسید. بسیاری از الهگان محلی  زنان این جهان پریان و نیز هرا از او فرزندانی آوردند.از جمله فرزندانش آپولون آفرودیت آرتمیس هرمس و آتنه بودند.رعد و برق را در اختیار داشت و به وسیله آناه حکمفرمایی میکرد.برباران مسلط بود و به وسیله آن زمین را حاصلخیزی بخشید.

در اندیشه شرک آلود یونانیان باستان زئوس بر کوه آلپ درباری باشکوه داشت .چهارصد و پنجاه سال قبل از مسیح مجسمه ساز معروف فیدیاس (447تا 439ق.م)مجسمه ای عظیم از او ساخت که مورد پرستش یونانیان بود.این مجسمه به شکل مردی شاهوار بود که ریش داشت و برتختی با تزئینات فاخر نشسته بود و جامه اش به تزئینات تراشیده مزین بود.پس از ظهور حضرت مسیح (ع) و گسترش اندیشه های توحیدی  پیروان موحد آن پیامبر عظیم الشان  آن مجسمه را به زیر کشید نابود ساخت.

مجسمه عظیم کولوسوس رودسمجسمه عظیم کولوسوس رودس

 

4: مجسمه کولوسوس رودس:

رودس جزیره ای است در دریای اژه.این جزیره تا اواخر قرن ششم قبل از میلاد که به تصرف ایرانیان درآمد استقلال نداشت.در قرن 4 و 3 قبل از میلاد به اوج ترقی فرهنگی و تجارتی رسید.در 280سال قبل از میلاد مجسمه برنزی غول پیکری در مدخل بندر بزرگ ان ساخته شد.این مجسمه عظیم  پس از 56 سال در یک زلزله منهدم شد.

معبد آرتمیسمعبد آرتمیس

5:معبد آرتمیس

:معبد آرتمیس یا معبد دیان در حدود سال 550 پیش از میلاد در یکی از شهرهای یونان به نام افسوس برای آرتمیس دختر زئوس ساخته شد. در سال 356 پیش از میلاد یکی از اهالی شهر آن را آتش زد.تجدید بنای این معبد پیش از فتح ان به دست اسکندر مقدونی انجام گرفت.پس از استیلای رومیان (133قبل از میلاد)بر شهر افسوس آن را (معبد دایانا) نامیدند.در سال 262 پیش از میلاد که گوتها شهر افسوس را تاراج کردند معبد دایانا نیز ویران گردید.

مقبره موسولئوممقبره موسولئوم

6:مقبره موسولئوم

 هزاران سال پیش موسولوس فرمانروای ضشهر هالیکارناسوس (از 377تا 353 قبل از میلاد)بود.پس ازمرگ وی همسرش مقبره ای عظیم برای وی ساخت .این آرامگاه تقریبا 30 متر ارتفاع داشت و مجسمه بالای آن پادشاه پادشاه و ملکه را در حال راندن یک کالسکه اسبی نشان می داد.این مقبره پس از حمله اسکندر به شهر مالیکار ناسوس ویران شد.

7.مناره البحر یا فانوس دریایی اسکندریه

 در قرن سوم قبل از میلاد در فاروس شبه جزیره ای نزدیک شهر اسکندریه مصر  فانوس دریایی بلند ساخته شد.این فانوس دریایی برج مرمر سفیدی بود که از روی تصاویر به نظر می رسد دارای حدود 120 متر ارتفاع بوده و پلکانی مارپیچ داشته است.

فانوس دریایی اسکندریه را با سوزاندن چوب روشن نگاه می داشتند به طوری که روزها دود آن دیده میشدو شبها شعله آن.این فانوس راهنمای کشتیهای در رود نیل بود تا قرن 12 میلادی پابرجا بود. 

برگرفته از کتاب هزار و یک پرسش و پاسخ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.